FASHION SHOW WS22

A homage to Alaïa - man, master, maison - and to femininity, which Azzedine Alaïa cherished and championed above all else. A celebration of the innate and eternal values of Alaïa, of the power of the hand, and instinctive creation.

The focus is the female body, the corporeal and physical, delineated in fabrics that, in their comfort and architecture, become a true second skin. A sensuality and sexuality evoked through material, silhouette and craft. An emphasis on the unparalleled skill of the ateliers, on creation as a creative act. A remembrance of the hand of Alaïa.

A return to foundations - back to the beginning to mark a new beginning. Leather, metal, knit, cotton, textiles used in unconventional silhouettes, unexpected occurrences. The codes of Alaïa. Embellishment is keyed into the fabrics of the clothes and accessories themselves, becoming an inherent part of their physicality. Complexity fused with simplicity, purity - hooded silhouettes and drapery evocative of Alaïa’s Mediterranean roots and his unparalleled knowledge of French couture. These hallmarks are unmistakable, coded into Alaia’s cultural identity.

Alaïa’s clothes are for the lives of women. The debut Alaïa show by Pieter Mulier takes place in the open on the Rue de Moussy, the home of the Maison since 1987. The streets of the Marais frame these clothes within the reality of now, alongside the gentle memory of the life of Azzedine Alaïa, who lived and worked here.

The soundtrack for the show is a collaboration, between Nicolas Godin (Air) and Alaïa, using the percussive bells embroidered onto couture gowns within the show. The music combines with that created by the passage of models during the show: the rhythms of bodies in motion, of women in life.

Un hommage à Alaïa – l’Homme, le Maître, la Maison - et à la féminité, qu’Azzedine Alaïa chérissait et défendait de façon absolue. Une célébration du génie d’Alaïa, des valeurs éternelles de la maison. Le pouvoir de la main et l’instinct de la création.

Le corps féminin est au cœur de cette collection. L’accent est mis sur le corps, sur le féminin, qui se dessinent au travers de tissus, qui par leur confort et leurs architectures, deviennent une véritable seconde peau. La matière, la silhouette, la main, évoquent une sensuelle sexualité. L’accent est porté sur le savoir-faire inégalé des ateliers, la création pure.

Un retour aux origines – Revenir au point de départ, marquer un nouveau départ. Cuir, métal, maille, coton, textiles utilisés dans des silhouettes singulières pour des effets inattendus. Les codes d’Alaïa. Les ornements s’ancrent dans les tissus, se posent sur les accessoires, devenant une partie inhérente de leur corporalité. La complexité fusionne avec la simplicité et la pureté - des silhouettes à capuche et des drapés évoquent les racines méditerranéennes d’Alaïa et sa connaissance sans pareil de la couture française. Ces caractéristiques intrinsèques, codes de l’identité culturelle d’Alaïa.

Les vêtements d’Alaïa sont physiques, ils vivent, ils sont faits pour la rue. La première présentation de Pieter Mulier pour la maison Alaïa se déroule en plein air, rue de Moussy, demeure de la Maison depuis 1987. Les rues du Marais ancrent ces vêtements dans la réalité, aujourd’hui, tout en dialoguant avec le doux souvenir d’Azzedine Alaïa, qui vécut et travailla ici.
La bande originale du défilé est une collaboration exceptionnelle, entre Nicolas Godin (Air) et Alaïa, utilisant le son des grelots brodés sur les robes couture du défilé. La musique se conjugue à celle créée par le passage des modèles : le rythme des corps en mouvement, de femmes vivantes, en action.

Looks

Archetypes
PAOLO ROVERSI

Details

Backstage

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Credits

Design Direction and production: Bureau Betak
Casting: Ashley Brokaw
Make-up artist: Pat McGrath
Hair artist: Duffy
Soundtrack: Nicolas Godin

Press Contacts

Pauline Agostini

Leo Capelani